Geen Black Friday
Voor veel bedrijven is Black Friday een dag om zoveel mogelijk mensen zoveel mogelijk te laten kopen. Bedrijven geven hoge kortingen om de klant ervan te overtuigen dat ene product vooral nu te kopen. Voor de consument biedt dit een mooie kans op de Sint- en Kerstcadeaus goedkoper in te slaan. Een dag, en tegenwoordig vaak meerdere dagen achtereen, waarop mensen overmatig consumeren. Bestelbussen rijden af en aan om de pakketjes maar op tijd af te leveren. En wie denkt dat het bij het afleveren blijft, heeft het mis. Veel bedrijven merken dat er meer besteld wordt dan uiteindelijk wordt afgenomen. En dit betekent retouren. Dus wederom pakketjes op de post en handling om de retouren te verwerken. Dit voelt voor ons niet goed. Wij hebben daarom besloten om ook dit jaar niet mee te doen aan Black Friday.
Een moeilijke keuze?
Nee, dit is voor ons geen moeilijke keuze. Wij staan namelijk achter ons product en de prijzen die wij daarvoor vragen. Er zit veel zorg en aandacht in de ontwikkeling van onze producten en de service die wij leveren. Onze klanten kiezen vaak bewust voor onze producten. Juist vanwege deze aandacht, de eigenschappen van onze producten en de kwaliteit hiervan.
Daarnaast is ons personeel ons lief. Wij werken met een klein team en we houden onze mensen graag tevreden. Meedoen aan Black Friday geeft een enorme druk op onze processen en mankrachten om alles in goede banen te leiden. Niet alleen intern zou dit een enorme werkdruk geven, wij zien dit ook bij externe partijen als onze bezorgers. Zij moeten alle zeilen bijzetten om de pakketten maar op tijd geleverd te krijgen. Wij willen hier geen (negatieve) bijdrage aan leveren.
Helemaal geen korting?
Of we dan helemaal geen korting geven? Jawel hoor, van tijd tot tijd hebben wij wel eens een actie. Bijvoorbeeld voor onze nieuwsbrieflezers als dank voor hun eerdere aankopen en interesse in ons en onze onderneming. Of bij de introductie van een nieuw product. Dit product zetten wij vaak eerder online dan het verkrijgbaar is. Zo kan de consument alvast kennis maken met onze nieuwkomer. Als dank voor het plaatsen van een pre-order en voor het wachten op de levering bieden wij wel eens een korting aan.
Of bijvoorbeeld bij aankoop van meerdere producten tegelijk. Dit doen wij in de vorm van het aanbieden van combideals. Wij willen graag zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met onze producten en de voordelen die zij bieden. Meerdere producten ineens aankopen scheelt ons handling. Daar zetten wij dan graag een korting tegenover.
Kortom, een bewuste keuze om niet mee te doen aan Black Friday. Geen exorbitante kortingen, maar duurzaamheid en aandacht voor onze onderneming, haar mensen, producten en samenwerkende partijen.